A-vitamin - mire jó, hatásai, hiánya farkasvakságot, szemszárazságot okoz qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

A-vitamin Forrásai:

Az A-vitamint tartalmazó élelmiszerek fogyasztásának növelése az egyik legjobb módja, hogy kiélvezze ennek a fontos mikrotápanyagnak az előnyeit. Az alábbiakban található néhány a legfontosabb A-vitamin források közül, melyekkel növelheti az A-vitamin bevitelét és egyben meg is győzödhet a megfelelő mennyiségről:

  • Sütőtök – 1 csésze főtt sütőtök kockákra vágva: 22,869 NE (457 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Édesburgonya – 1 közepes méretű főtt édesburgonya: 21,907 NE (438 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Kelkáposzta – 1 csésze szeletelt kelkáposzta: 10,302 NE (206 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Sárgarépa – 1 közepes méretű nyers répa: 10,190 NE (204 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Marha máj – 28 g máj: 8,881 NE (178 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Spenót – 1 csésze nyers spenót: 2,813 NE (56 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Aszalt sárgabarack – 28 g: 1,009 NE (20 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Brokkoli – 1 csésze nyers brokkoli: 567 NE (11 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Vaj – 1 evőkanál: 350 NE (7%-a az ajánlott napi mennyiségnek)
  • Tojássárga – 1 nagy tojás: 245 NE (5 %-a az ajánlott napi mennyiségnek)

Vannak azonban más élelmiszerek is, amik A-vitamint tartalmaznak, mint például a csukamáj olaj, a zöldbab, a piros kalifornia paprika, a teljes zsírtartalmú nyers tej, a mangó, a paradicsom, a sárgadinnye, papaya, zabpehely és olyan fűszerek, mint a bazsalikom vagy a paprika

az A-vitamin Hatásai:

Elsősorban a szem egészségét védi. Növeli az immunrendszer hatékonyságát, különösen a légúti fertőzésekkel szemben. Elengedhetetlen a növekedéshez, a csontok, a bőr, a haj, a fogak és a fogíny egészségéhez.
Segít megvédeni a C-vitamint az oxidációtól.

A-vitamin hiánya következtében kialakulhat:

Farkasvakság, szemszárazság, (xerophthalmia)

Mire jó?

Szürkületi, (farkas-) vakság ellen, gyengelátóknak és számos más szembetegségben szenvedőknek ajánlott. Elősegíti a látóbíbor keletkezését a szemben. Mivel az immunrendszer hatékonyságát fokozza, szedésével rövid idő alatt meggyógyulhatunk, ha betegek vagyunk, különösen a légúti fertőzések esetén.

Hozzájárul a túlműködő pajzsmirigy egészségének a helyreállításához, és a tüdőben jelentkező kóros levegőgyülem (emphysema) megszüntetéséhez. Külsőleg alkalmazva segít különböző bőrproblémák, így akne, ótvar, kelések, karbunkulus és nyílt fekély kezelésében. Segíthet az öregedési foltok megszüntetésében.

Jó tudni

Kétféle alakban fordul elő: az egyik formája a retinol (ez kizárólag állati eredetű élelmiszerben található meg ) a másik az A-vitamin elővitaminja a béta-karotin (ez növényi és állati eredetű élelmiszerekben egyaránt megtalálható).

A-vitamin

A-vitamin

Mennyiségét nemzetközi egységekben ( NE vagy IU ) is meg szokták adni. Egy NE A-vitamin (retinol) megfelel 0,3 mcg A-vitaminnak vagy 0,6 mcg béta-karotinnak, vagy 1,2 mcg egyéb karotinnak.

Zsírban oldódó vitamin, felszívódásához zsírokra és ásványi anyagokra is szükség van. A szervezetben raktározódik, ezért nem szükséges és nem is szabad mindennap szedni. Túladagolható, de csak akkor ha napi 100 ezer NE –t meghaladó adagban huzamosabb időn át van szedve.

Aki sok májat, spenótot, sárgarépát, édesburgonyát fogyaszt, annak valószínűleg nincs szüksége A-vitamin pótlásra.

Fogamzásgátló tablettát szedő nőnknek kevesebb A-vitaminra van szükségük. A koleszterin szintet csökkentő gyógyszert szedőknek viszont ajánlott az A-vitamin kiegészítés. Ne vegyük be többszörösen telítetlen zsírsavval (halolaj, lenmagolaj) együtt, mert csökkentik egymás hatását.

Kutyáknak vagy macskáknak ne adjunk az ételbe A-vitamint.

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm