Áfonya-málna-szeder - antioxidánsokkal tele gyümölcsök, amit érdemes... qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

Bogyós gyümölcsök, mint az áfonya, málna, szeder telis-tele vannak folsavval, élelmi rostokkal, emlékezetjavító, szívvédő és rákellenes hatású vegyületekkel.

Mi van benne?

 

Antocianinok

Természetes antioxidáns hatású növényi festékanyagok, amelyek védelmet nyújtanak a rákkeltő anyagok ellen, csökkentik a rossz LDL koleszterin szintjét, és gátolják az erekben belül a vérrögök keletkezését. Semlegesítik a káros szabadgyököket.

C-vitamin

Erősíti az immunrendszert és védi a kötőszöveteket. Különösen az eper és a vörös áfonya jó C-vitamin forrás.

Ellágsav

Feltételezik, hogy közömbösíti a rákkeltő anyagokat. Különösen sok van belőle az eperben, málnában, áfonyában.

Kempferol

Flavonoid, amelynek rákkeltő anyagok elleni semlegesítő hatást tulajdonítanak. “A rossz” LDL koleszterin szintjét is képes csökkenteni.

Kvercetin

Olyan flavonoid, ami sok kutatás tárgyát képezi. Számos jó tulajdonsága közül említésre méltó a szív-és érrendszeri betegségek a rákos megbetegedések és feltehetően a szürke hályog elleni védő hatása. Egyúttal enyhíti az allergia és az asztma tüneteit is.

Tanninok

Más néven csersavak a vörös és fekete áfonyában található. A csersavak megakadályozzák, hogy a baktériumok megtelepedjenek a húgyutakban. Ez utóbbi hatásmechanizmus még nem nem teljesen ismert.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

Az ellágsav nem, míg a fosav és a C-vitamiin egy része főzéskor lebomlik.

⇒ készítsünk el vörös áfonyából mártást és ezt fogyasszuk lekvár helyett.

⇒ vegyes zöldsalátába is tehetünk bogyós gyümölcsöket, sőt kizárólag ezekből is lehet salátát készíteni  citromos vinaigrette-öntettel.

⇒ levesekhez, raguhoz vagy pörköltökhöz is adgatunk friss vagy fagyasztott vörösáfonyát.

⇒ gyors desszert készítése: kejünk meg egy puha piskótalapot édes túróval. Kanalazzunk a tetejére bogyós gyümölcsöket, és süssük épp csak addig, amíg át nem forrósodik.

⇒ csípős fűszeres salsához ( mexikói étel ) is adhatunk bogyós gyümölcsöket.

Egészséges falatok

Állatkisérletek eredményei bizonyították, hogy a fekete áfonya segít megelőzni a memória romlását, sőt vissza is fordítja az öregkori feledékenységet. Bár még nem sikerült kimutatni, hogy ez a hatás milyen vegyületnek tulajdonítható, feltételezik, hogy az áfonya antioxidáns tulajdonsága megvédi az agysejteket a szabad gyökök okozta károsító hatásától.

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm