Articsóka - szaftos leveli egyaránt ehetők, qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

Nemes zöldségféle, ami számos egészségvédő anyagot tartalmaz. Már az ókorban is ismerték az emésztést elősegítő és a májműködést javító hatását is. A legújabb kutatások szerint a koleszterinszintet is képes csökkenteni.

 

Mi van benne?

 

Cinarin

Szerves sav, amely ingerli az ízlelőbimbókat az édes ízre érzékeny receptorokat, ezért egyesek az articsóka után fogyasztott termékeket édesebbnek érzik. Antioxidánsként védelmet nyújt a környezeti méreganyagok, például a füst és más légszennyező anyagok ellen. Lehetséges, hogy májra is kedvező hatással van, mivel elősegíti a (salaktalanító) epe áramlását és megakadályozza a zsírok lerakódását a májban.

Folsav

Eza B-vitamin nemcsak a fejlődési rendellenességek kialakulását akadályozza meg, hanem -mivel csökkenti az érelmeszesedés kialakulásában szerpet játszó aminosav. A homocisztein szintjét – véd a szív – és érrendszeri betegségekkel szemben is. Feltehetően rákmegelőző hatású, mivel az alacsony folsavszint mellet károsodik a DNS

Egy articsókába 110 μ folsav van, ami a napi szükséglet 80%-a

Luteolin

Ez a flavonoid csökkentheti a szív-érrendszeri betegségek kockázatát, mivel képes megakadályozni a “rossz” LDL koleszterin oxidációját. Bizonyos kutatási adatok arra utalnak, hogy a luteolin gátolja a gyulladáskeltő hisztamin termelését is.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

Bár az élelmiszer -áruházakban a legkönnyebben konzerv articsóka-szívhez juthatunk hozzá, a fen vázolt előnyöket leginkább a friss zöldség nyújtja. Ezért kell törekedni a minél gyakoribb fogyasztásra. Főzés helyett inkább gőzt fölött pároljuk, mert így többet megőrzünk a vízoldékony folsavtartalmából.

Egészséges falatok

Az articsóka zsenge “szíve” és szaftos levelei egyaránt ehetők. A fitovegyületek többségét azonban csak a levelek tartalmazzák.

Még valami

⇒ amikor párolóedényben, gőz fölött pároljuk az articsókát, adjunk a vízhez zöldfűszereket (rozmaringot, tárkonyt és kakukkfüvet ) amitől az articsóka még finomabb ízt kap.

⇒ ahelyett, hogy az articsókaleveleket vajban mártogatnánk, próbáljuk ki a következő receptet: keverjünk mártogatós szószt pírított, összezúzott foghagymából  és lágy tofuból fekete borssal és citromlével ízesítve.

⇒ gyors előételt készíthetünk konzerv articsókából, ha öblítés és lecsöpögtetés után foghagymával, zsírszegény majonézzel és joghurttal pürésítjük. Mártogatós szószként kínálhatjuk ropogós, nyers zöldségekhez.

⇒ a friss olasz bébiarticsókát, amely csak az év bizonyos szakaszában kapható, megpárolva citromlével és extra szűz olivaolajjal kissé meglocsolva egészben is lehet fogyasztani.

⇒ szendvicskrémet is készíthetünk articsókából. A zöldséget egészben pároljuk meg, a levelek lágy részét és a szívet durvára vágjuk össze, majd adjunk hozzá olivaolajat és ecetet. Ezt a keveréket hal mellé is fogyaszthatjuk.

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm