B10-vitamin (PABS, PABA) - mire jó, hatásai, hiánya, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Teljes hántolatlan gabonafélék, búzacsíra, korpa, rizs, sörélesztő, máj, vese, gomba, karalábé, saláta, tejtermékek.

Hatásai:

Részt vesz a vasanyagcseréjében a vörösvérsejtek képződési folyamatában. Elősegíti a folsav termelődését valamint a pantoténsav felszívódását.

Azon bélbaktériumok, melyeknek szükséges a B10-vitamin, a normál bélflóráért felelősek, jelentőségük magas, hiszen vitamint termelnek illetve némely baktériumokat visszaszorítanak, ezáltal a B10-vitamin közvetve, ezen baktériumokon keresztül hat kedvezően szervezetünkre

Hiánya következtében kialakulhat:

Korai őszülés, ekcéma, vérszegénység,  bélrendszer problémák, hasmenés, étvágytalanság.

Mire jó?

Bevitellel elkerülhetjük a vashiányos vérszegénység kialakulását, ( bár ehhez más anyagok jelenléte is szükséges ) Szedésével egészséges marad a haj és a bőr.

Elősegíti a folsav termelődését és a B5 – vitamin (pantoténsav) felszívódását. Napfényvédő krémek összetevőjeként véd a napégés ellen. Hatására egyenletesen barnulhat a bőr, de ha arra érzékeny az ember, akkor allergiás reakciót válthat ki.

 

Jó tudni

Vízben oldódik. 

A B10-vitamin vagy para-amino-benzoesav a vízben oldódó vitaminok közé tartozik. Közvetlenül nem életfontosságú tápanyag, ezért ma már ténylegesen nem sorolják a vitaminok közé, de bizonyos mikroorganizmusok (bélbaktériumok) számára nélkülözhetetlen. A PABA így a jótékony baktériumokon keresztül hat előnyösen a szervezetre.

Terhesség, szoptatás idején, gyermekkorban, vese- és májbetegség esetén nem ajánlott a fogyasztása.
Az alternatív vitaminszemlélet alapján meghatározott ODA (optimális napi adag) szerint 35 – 50 mg PABA fogyasztása az ideális.

Multivitamin készítményekben 3-25-50 mg körüli adagban található meg. Csak orvosi kontroll mellett lehet 400 mg-nál nagyobb dózisokat alkalmazni.

Nem lehet túladagolni, mert nagy mennyiségben sem káros. Viszont kozmetikai szerekben külsőleg alkalmazva kiválthat allergiát, bőrkiütéseket, az arra érzékenyeknél.

A B10 vitamin napi szükséglete 1-3 mg, ennél nagyobb adagra van szükség rendszeres alkoholfogyasztás, hohányzás, erős stresz és egyes gyógyszerek (altatók, antibiotikumok) fogyasztása esetén.

Felszívódásához szükséges az A-, a C- és a B12-vitaminok jelenléte is. A B10 vitamin napi szükséglete 1-3 mg, ennél nagyobb adagra van szükség rendszeres alkoholfogyasztás, hohányzás, erős stresz és egyes gyógyszerek (altatók, antibiotikumok) fogyasztása esetén. Felszívódásához szükséges az A-, a C- és a B12-vitaminok jelenléte is.

 

 

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm