B12-vitamin hiánya depressziót, zavarodottságot okozhat qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

B-12 vitamin forrásai:

Máj, májkivonat. B12-vitamin t kizárólag mikroorganizmusok képesek előállítani. Megtalálható az állati eredetű termékekben, pl. húsokban, halakban, a tenger gyümölcseiben, tejben, sajtokban és tojásban, illetve belsőségekben, azaz májban, vesében, szívben.

A savanyú káposztában (a savanyítás folyamatában mikroorganizmusok vesznek részt), és csekély mennyiségben a homoktövisben is előfordul.

A B12 a többi B-vitaminhoz hasonlóan vízben oldódik, és így jut a véráramba. A B12-vitamin t az emberi test akár négy évig is képes raktározni, a felesleg pedig a vizelettel ürül ki a testből. Sok van belőle a húsfélékben, állati eredetű termékekben. Remek forrása a marhahús, a sertéshús, a sonka, a baromfi, a bárány, a halak közül különösen a tőkehal és a tonhal, a tejtermékek és a tojás is. Kaphatóak olyan szójatejek, illetve reggelizőpelyhek, amelyeket B12-vitaminnal dúsítanak.

 

B12-vitamin Hatásai:

A szervezetben, végbemenő számos biokémiai folyamat elengedhetetlen alkotórésze. Részt vesz a fehérjeszintézisben, a szénhidrátok és a zsírsavak anyagcsere – folyamatában és a vörösvértestek képzésében.

Kulcsfontosságú szerepet játszik az agy és a központi idegrendszer működésében, valamint a vérképzés folyamatában

Hiánya következtében kialakulhat:

Növekedési zavarok, étvágytalanság, vészes vérszegénység, idegpályák sérülése, fogamzási képesség csökkenése.

Miből ismerhető fel a B12-hiány?

A vitamin hiányának tünetei közé tartozik a depresszió, a zavarodottság, a memóriaproblémák, a kimerültség, emellett a székrekedés, az étvágyvesztés és a fogyás is. Súlyosabb esetekben idegrendszeri tünetek, például a karok, lábak bizsergése, zsibbadása, illetve egyensúlyvesztés is előfordulhat. Ilyen esetekben azonnal forduljunk orvoshoz, mert a vitaminhiány okozta idegi károsodás maradandó is lehet.

Mire jó?

Javítja az étvágyat, elősegíti a testsúlygyarapodást, a vashiányos vérszegénység elleni fontos szer (vassal és folsavval együtt). Hasznos lehet növekedésben elmaradott gyerekeknél. Egészségesen tartja az idegrendszert, mérsékli az ingerlékenységet. Javítja az agy összpontosító, emlékező és egyensúlyozó funkcióit.

Jó tudni

Vízben oldódik,  

Állati eredetű élelmiszerek tartalmazzák, ezért a vegetáriánusok veszélyeztetettek. Legkedvezőbb a hasznosulás, ha B6 vitaminnal együtt szedik.

Mennyi B12-vitaminra van szükségünk? Általános táplálkozás mellett a táplálékok B12-vitamin tartalmának csupán a 75%-a hasznosul a szervezetünkben. A felszívódáshoz elengedhetetlen az egészséges bélflóra, emiatt a gyomor-bélrendszert érintő megbetegedésben szenvedők B12-vitamin-pótlásra szorulhatnak. A túlzott alkoholfogyasztás is növeli a B12-szükségletet.

Vitaminszükséglet:

  • Férfiak és nők számára 11 év fölött: 2-3 µg
  • Terhesség és szoptatás alatt: 3,5-4 µg
  • Csecsemők számára: 0,3-0,5 µg
  • Gyermekek számára 2-10 év között: 0,7-1,4 µg

A folsavban gazdag táplálkozás (például spenót, sóska, salátafélék, gyümölcsök) vegetáriánusok esetében elfedheti a vitaminhiány következményeit, de ez csak átmeneti, és nem pótolja a B12-vitaminszükségletet. Az emberi vastagbélben élő jótékony baktériumok termelnek B12-vitamint, ugyanakkor ez nem hasznosul, mivel a vastagbélből már nem szívódik fel, hanem a bélsárral ürül.

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm