B2-vitamin (riboflavin) - mire jó, hatásai, hiánya, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Élesztő, marhahús, hal, leveles zöldségek, avokádó, gomba, máj, sajt, tej, joghurt, tojás, vese. Élelmiszerekben a B1 vitaminnal együtt fordul elő.

Hatásai:

Fontos szerepe van a vas beépítésében (hemoglobinképzés) a fehérjeszintézisben, a zsír- és szénhidrátbontásban. Számos anyagcsere folyamathoz nélkülözhetetlen, közreműködik a pajzsmirigyhormon termelésében.

A vassal együtt részt vesz az oxigénszállító vörösvértestek képzésében, valamint szerepe van az immunrendszer működésében. B2 – vitamin nélkül a B6 –vitamin és a naicin nem képes kifejteni hatásait. Támogatja az E-vitamin antioxidánsként való működését. Javítja a látást ( az ideghártya érzékenységének növelésével), elősegíti a növekedést.

Hiánya következtében kialakulhat:

Fehérje – anyagcsere problémái, növekedési zavarok, bőrbetegségek,különösen száj, az ajak és a külső nemi szervek nyálkahártya károsodása. Ariboflavinosis ( vagy a riboflavin hiánya).

Régóta ismert hiánytünet a fájó és berepedezett szájszél, a szem fokozott fényérzékenysége, amely könnyezéssel, égő és viszkető érzéssel jár együtt. Bőrhámlás is kialakulhat az orr és a szemöldök körül, valamint bőrpír jelentkezhet a fülcimpán és az ágyék területén.

 

Mire jó?

Elengedhetetlen a szövetek épségének fenntartásához, a sérülések gyógyításához. Égés, egyéb sérülések vagy műtét után szervezetünknek nagy mennyiségre van szükség belőle.

Hozzájárul a szürke hályog kialakulásának megelőzéséhez, a szemlencse védelméhez. Igen hatásos a migrénes rohamok gyakoriságának és erejének csökkentésében. Mivel riboflavin révén az agysejtek több energiához jutnak, feltételezések szerint szedése feltölti az agy energiatartalékait.

Különböző bőrelváltozások (rosacea, bőrpír, gennyes pattanások, ) esetén jól alkalmazható. Ha B6 – vitaminnal és naicinnal kombinálják, hasznos lehet számos idegrendszeri betegség és tünet enyhítésében, mint amilyen az epilepszia, a sclerosis multiplex, az Alzheimer kór, a szorongás a zsibbadás és a bizsergés.

Edzés, stressz hatásának ellensúlyozására szintén jó. Sportolók számára rendkívül fontos, hogy kellő mennyiségű B2 – vitaminhoz jussanak.

 

Jó tudni

Vízben oldódik. Vegetáriánusok, terhes, vagy szoptató anyák, illetve fogamzásgátló tablettát, antibiotikumot vagy pszichiátriai gyógyszert szedők szervezete többet igényel belőle. Ne vegyük be alkohollal együtt, mert az csökkenti a riboflavin felszívódását.

Életkortól függetlenül 0,15 mg/1000 kJoule bevitelt javasolnak, de időskorban sajnos a B2-vitamin hasznosulása is romlik, ezért itt a megkötés az, hogy nem lehet kevesebb a napi bevitel 1,2 mg-nál.

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm