B3-vitamin (niacin) - mire jó, hatásai, hiánya, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Sovány hús (baromfi), máj, vese, hal, tojás, teljes kiőrlésű gabonakészítmények, búzacsíra , sörélesztő, amerikai mogyoró, szilva, avokádó, datolya, füge.

Három különböző formában létezik :

  1. nikotintsav
  2. niacinamid
  3. inozitol-hexaniacinát

Niacin előállítására a szervezet is képes a triptofán nevű aminosavból.

Hatásai:

A biológiai oxidációban, az energianyerésben, a szénhidrátok és a zsírok lebontásában és felépítésében a vércukorszint szabályozásában tölt be lényeges szerepet. Nélkülözhetetlen az emésztőrendszer, az idegrendszer és a bőr normális működéséhez, egyes hormonok szintéziséhez (például tesztoszteron, ösztrogén, inzulin)

 

Hiánya következtében kialakulhat:

Pellagra.

Ez a betegség jószerivel már megszűnt. Tüneteit először 1700-as évek elején írták le, a probléma előfordulása pedig a későbbi évszázadokban is gyakori volt minden olyan területen, ahol az egyik fő és szinte kizárólagos táplálékot a kukorica jelentette.

Bár a kukoricában van niacin, az nem szívódik fel belőle az emberi szervezetbe. Amikor viszont a kukoricát a tartósítás miatt savas lébe áztatják, a niacin, mint vízben oldható anyag, oldatba kerül, és így már felhasználhatóvá válik.

A hiánybetegség manapság már leginkább csak Indiát és a dél-afrikai országokat sújtja.

Mire jó?

  • Segít megakadályozni, illetve mérsékli a migrénes fejfájást, depressziót.
  • Fokozza a vérkeringést, csökkenti a magas vérnyomást, valamint a koleszterin-és trigliceridszintet.
  • Hatékony a szívbetegség megelőzésében.
  • A fiatalkori ( I. típusú ) cukorbetegségben niacin szedésével csökkenthető a szervezet inzulinszükséglete.

Értágító hatása révén keringési zavarokban előnyös az alkalmazása. Így például  segíthet az érelmeszesedés miatt gyalogláskor a lábszárban kialakuló fájdalmas izomgörcs, továbbá a kezek és a lábak hideg határára létrejövő átmeneti érzéketlensége és fájdalma ( Raynaud-kór) tüneteinek mérséklésében.

Karbantartja az agy – és az idegsejteket, enyhíti a szorongást, az álmatlanságot. Segíti megszüntetni a fekély okozta fájdalmat és gyakran a rossz szájszagot.  Enyhíti az ízületi gyulladást kísérő panaszokat.

 

Jó tudni

Vízben oldódik. A niacint étkezés közben vagy tejjel együtt érdemes bevenni így kevésbé lépnek fal a mellékhatásként esetleg jelentkező gyomorpanaszok.

Bár B3-vitamint, azaz niacint szervezetünk is termel, azonban nem raktározza, ezért napi szinten pótolni kell.

A napi javasolt bevitel niacinból

14 milligramm nőknek és

  16 milligramm férfiaknak.

Nők esetében ez a mennyiség terhesség, illetve szoptatás esetén 18 milligrammra emelkedik. A niacin  nagyon fontos az energiatermeléshez, ezen kívül több mint 200-féle enzim működésében is részt vesz. 15 mg niacin  B-komplexben  itt található.

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm