B5-vitmain - mire jó, hatásai, mikor, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Teljes magvak, búzacsíra, korpa, sörélesztő, dió, fehér húsok, (baromfi) vese, máj, szív, tojássárgája, zöldfőzelék, brokkoli, hüvelyesek, joghurt.

Hatásai:

Részt vesz a szénhidrátok és a zsírok energiává való átalakulásában. Több enzimreakció fontos eleme. Jelentős a szerepe az idegek közötti kommunikációban, valamint egyes stresszhormonok termelésének szabályozásában.

Hiánya következtében kialakulhat:

Bőrpanaszok és a vérképzés zavarai, nyombélfekély, alacsony vércukorszint (hipoglikémia). Gyakoribb a B5-vitamin hiány, az alkoholizmus, és a cukorbetegség esetén. A dialízis és a bélbetegségek, melyek fennállása esetén sokkal gyakrabban előfordulhat pantoténsav-hiány. Súlyos idegkimerültség, tartós stressz, általános legyengülés, hosszú ideig tartó antibiotikum-kúra, rosszul tápláltság, felszívódási zavarok hatására is kialakulhat B5-vitamin hiány.

A súlyos B5-vitamin hiány tünetei a következők:

• depresszió,
• fáradtság,
• álmatlanság,
• izomfájdalom,
• anémia (vérszegénység),
• immungyengeség,
• gyomorfájás,

És nem utolsó sorban a kéz- és lábujjak zsibbadása, bizsergése, égő érzése (Vigyázat! Más betegség tünete is lehet, ezért ki kell vizsgáltatni!). Ahogy minden B-vitaminra igaz, úgy a B5-vitaminra is érvényes, hogy viszonylag ritkán fordul elő a hiánya, ha viszont igen, akkor más B-vitamin-hiánnyal együtt jelentkezik.

Mire jó?

Létfontosságú a mellékvese normális működéséhez. Hosszan tartó lelki válság, depresszió vagy izgalom esetén, amikor több stresszhormon termelődik, a szervezetnek több pantoténsavra van szüksége.

Segíthet a stressz csökkentésében, ha az migrén vagy idült fáradékonyság miatt lép fel, valamint enyhítheti a dohányzásról való leszokást kísérő elvonási tüneteket.

B1 vitaminnal (tiaminnal) együtt alkalmazva előnyös gyomorrontás esetén. Mérsékli az allergiás reakciókat, például a szénanátha okozta orrdugulást. Elősegíti a hámrétegek felépítését, befolyásolja a hajnövekedést és a hajszínt.

Jó tudni

Vízben oldódik. 

Elnevezése a görög „panthoten” (mindenütt) szóra vezethető vissza, mely arra utal, hogy a B5-vitamin nagyon sok élelmiszerben megtalálható. Ebből kifolyólag hiánya csak ritkán fordul elő. Ezt a vitamint 1931-ben fedezték fel.

Napi igény

Táplálékkiegészítők formájában 200 mg B5-vitamin (pantoténsav) Vitamin-B-komplex készítményből 100 mg B5-vitamin.
Túladagolásra vonatkozó adat nem ismert. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a napi mennyiség túllépése nem okoz károsodást a szervezetben.

 

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm