B9-vitamin (Inozitol) - mire jó, hatásai, hiánya, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Lecitinek, különösen szójalecitin, Különösen sok inozitol található a citromfélékben és a vesében, de természetes forrásai a máj, a tej és tejtermékek, az élesztő, a káposzta, a grapefruit, és a mazsola is. Szervezetünk képes előállítani, de a táplálkozás során is bejut a szervezetbe.

Táplálkozás során körülbelül 1 grammnyi jut a szervezetbe.

Hatásai:

Részt vesz a zsíranyagcserében a kolinhoz hasonlóan zsírbontó, vagyis lipotrop anyag. Közreműködik az idegingerületek továbbításában. Az inozitol a B8-vitaminhoz hasonlóan a kolínnal együtt a lecitin alkotóeleme.

 

Hiánya következtében kialakulhat:

Zsírmáj, érelmeszesedés, az agy teljesítményének romlása. Továbbá:

  • Ekcéma,
  • Hajhullá
  • Vérkeringési problémák
  • Szorongás
  • Alvászavar
  • Fáradékonyság
  • Koncentrációs problémák
  • Székrekedés
  • Szempanaszok
  • Zsírmáj (máj zsíros elfajulása)
  • Érelmeszesedés
  • Ideggyengeség
  • Anyagcserezavarok
  • Szellemi teljesítmény romlása
  • Csökkent fizikai teljesítőképesség

 

Mire jó?

Fontos szerepet játszik az agysejtek táplálásában, nyugtató hatású. Szükséges az érelmeszesedés megakadályozásához, az érrendszer, az érrendszer egészségének fenntartásához, a haj növekedéséhez.

 

Jó tudni

Vízben oldódik. 

Általában kolinnal együtt fordul elő, hiszen mindkét anyag a Lecitinek alkotórésze és komplex készítményekben a Kolin és az Inozitol (B9-vitamin)  általában együtt található meg. Táplálkozás során kb 1000 mg jut be a szervezetbe.

Igénye függ a stressz és a teljesítménykényszer mértékétől, így 4 000 – 8 000 mg között változik.

Újabb kutatások szerint napi 50 mg kell a szervezetünknek, de bizonyos források szerint 100 – 200 mg napi fogyasztása az ideális.

B-komplexban 15 mg található

 

 

Mára bebizonyosodott, hogy az inozitolt használhatjuk inzulinrezisztencia (IR), valamint policisztás ovárium-szindróma kezelésére (PCOS). Mindkét esetben alapvető fontosságú a dietetikus által meghatározott diéta és a testmozgás ahhoz, hogy javítsunk állapotunkon.

Inzulin-rezisztencia (IR)

Az IR tulajdonképpen a cukorbetegség és azok szövődményeinek kapuja. Az inzulin-rezisztencia lényege, hogy az inzulint felvevő receptorok érzéketlenné válnak az inzulinnal szemben, erre a hasnyálmirigy fokozott inzulintermeléssel válaszol, vagyis túlműködik. A túlműködés hosszú távú következménye az, hogy a hasnyálmirigy kimerül, és vagy túl kevés inzulint fog termelni, vagy semennyit. Ekkor alakul ki a cukorbetegség.

Maga az inzulinrezisztencia tünetmentes, közvetve okozhat jellemzően nőgyógyáaszati tüneteket. Az inzulinrezisztens nő betegeknek gyakran rendszertelen a menstruációja, nehezen esnek teherbe, régóta fennálló kezeletlen inzulinrezisztencia esetén akár meddők is lehetnek.

 Az inozitol érzékenyebbé teszi az inzulinreceptorokat az inzulinnal szemben, így az inzulin célba ér, tehát a hasnyálmirigy normálisan fog működni.

 Az inozitolt célszerű vagy a reggeli órákban bevenni, vagy a napi adagot két részre osztva reggel és este.

 Amennyiben Önnél inzulinrezisztenciát diagnosztizáltak, javasolt egy nőgyógyáaszati felülvizsgálat is, hüvelyi ultrahang és hormonvizsgálat ajánlott a PCOS kizárása érdekében.

Policisztás ovárium-szindróma (PCOS)

 A PCOS szoros összefüggésben áll az inzulin-rezisztenciával, ugyanis a petefészekben (ovárium) is találhatóak inzulinreceptorok, amik ha rosszul működnek, befolyásolhatják a peteérést és ezzel az egész menstruációs ciklust.

 A PCOS lehet tünetmentes, előfordul, hogy csak egy-egy rutin nőgyógyászati vizsgálat, jellemzően hüvelyi ultrahang során derül rá fény. Amennyiben a betegség tüneteket okoz, úgy számolhatunk rendszertelen ciklussal, erős vagy éppen gyenge vérzéssel, intenzív mentruációs görcsökkel, hirzutizmussal (férfias szőrösödés nőknél), valamint hormonális elváltozásokkal, főként tesztoszteron-túltengés figyelhető meg. Hüvelyi ultrahang-felvételeken láthatóak ciszták a petefészekben.

 Az inozitol PCOS esetén is megoldást nyújthat, mivel javítja az inzulinfelvételt, így a petefészek működését normalizálja. Kúraszerű vagy folyamatos alkalmazása mellett a petefészek működése normalizálódhat, a ciklus rendeződhet.

Életmód IR és PCOS mellett

 Inzulinrezisztencia vagy policisztás ovárium-szindróma mellett nemcsak étrend-kiegészítőkre vagy gyógyszeres segítségre lehet szükség. A gyógyulás érdekében elengedhetetlen az életmód megváltoztatása.

Mindkét esetben kerülni kell a gyorsan felszívódó szénhidrátokat, előnyben kell részesíteni a lassan felszívódó szénhidrátokat. Fontos a rostokban gazdag étrend követése, fogyasszunk sok zöldséget, zabot, rozst, tönkölybúzát, gyümölcsök fogyasztása mértékkel ajánlott, a finomított cukrokat és a fehérliszttel készült pékárukat kerüljük!

Ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem fogyaszthatunk cukrot, csupán azt, hogy keveset. A napi szénhidrátigény 10%-a származhat cukorból. Az étrend betartása mellett fontos a rendszeres testmozgás, valamint a bőséges folyadékbevitel.

A pontos étrend összeállítását bízzuk dietetikusra!

Mentális jólét inozitollal

Inozitollal kezelhetünk depressziót, OCD-t (obszesszív-kompulzív zavar), segítség lehet álmatlanság esetén, valamint skizofrénia és ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) kiegészítő kezelésében. Egy tanulmány arra mutatott rá, hogy az inozitol hasznos lehet pánikbetegség kezelésében, különösen agorafóbia esetén. A pánikbetegségre kifejtett hatása egyelőre nem nyert teljes bizonyosságot, de mindenképp ígéretes megoldásnak tűnik.

Forrás: http://b-vitamin.hu/inozitol

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm