Béta-karotin - mire jó, hatásai, hiánya, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Minden zöld növény alkotórésze, legértékesebb forrásai:
Sárgarépa, kelkáposzta, spenót, rebarbara a gyümölcsök közül a sárgadinnye és a sárgabarack. A Béta-karotin adja a sütőtök és a sárgadinnye sárga színét, de megtalálható a tojás sárgájában is. Béta-karotint tartalmaz még a tojás, tej és tejtermékeke, máj, halmáj olaj.

• sárgarépa 6,6 mg
• spenót 4,9 mg
• brokkoli 1,5 mg
• mangó 2,9 mg
• őszibarack 0,5 mg
• sárgadinnye 2,0 mg

 

Hatásai:

Mivel a Béta – karotin az A-vitamin elő vitaminja a szervezet szükségleteinek megfelelően- maga állítja elő belőle az A-vitamint (retinol) a májban.

Emiatt a béta karotint az A-vitaminnal ellentétben nem lehet túl adagolni. Jó számos szempanasz kezelésére, véd a légúti fertőzésekkel szemben, erősíti az immunrendszert, hozzájárul a bőr, a haj a fogak és a fogíny egészségének megőrzéséhez.

 

Hiánya következtében kialakulhat:

Farkasvakság, szemszárazság (xerophthalmia) epe-illetve vesekövek.

 

Mire jó?

Fontos szerepet játszik az agysejtek táplálásában, nyugtató hatású. Szükséges az érelmeszesedés megakadályozásához, az érrendszer, az érrendszer egészségének fenntartásához, a haj növekedéséhez.

 

Jó tudni

Zsírban oldódik. 

Az immunrendszer erősítésére cinkkel együtt bevinni a szervezetbe. Aki E-vitamint szed, annak több béta – karotinra vagy A-vitaminra van szüksége. Terhesség és szoptatás alatt megnő a szervezet béta –karotin szükséglete. Folyamatos szedés esetén kissé megsárgulhat a tenyér és a talp bőre, narancshéjbőr alakulhat ki. Ez nem tévesztendő össze a sárgasággal, mert a béta-karotin túlzott bevitele nem okoz rossz közérzetet és a szemfehérje sem válik sárgává.

A szem képtelen alkalmazkodni a gyenge fényhez, ha az ideghártya fény- és színérzékelő receptoraihoz szükséges retinol (A-vitamin) nincs jelen. A vitamin hiánya esetén már napi 1 sárgarépa is elegendő lehet a szükséges látás helyreállításához. C-vitaminnal együtt a fogyasztott nagyobb mennyiségű béta-karotin a szürke hályog megelőzésében játszik szerepet. A magas karotintartalmú táplálkozás a hasnyálmirigy -, a gége-, a nyelőcső-, a prosztata-, a húgyhólyagrák ritkább előfordulásával is összefüggésbe hozható.

Igaz, hogy napi ajánlott mennyiség ( RDA) nincs meghatározva, béta-karotinra, de az átlagos napi étkezéssel kb 1-3 mg viszünk be a szervezetbe, ami fedezi is a szükségletet

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm