D-vitamin (kalciferol) - mire jó, hatásai, hiánya, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

A szervezet nem a táplálék révén jut hozzá, hanem a növényi, illetve állati eredetű provitaminból maga állítja elő a bőrt érő napfény hatására. Mind a provitamin, mind a szintetikusan előállított D-vitamin a zsírokkal együtt szívódik fel a vékonybélből.

A D-vitamin elővitaminjainak természetes forrása: tengeri halak ( tonhal, lazac, hering, szardínia) tengerihal-máj-olaj, tej és tejtermék (kefir, joghurt, tejszín, kemény sajt), továbbá megtalálható kaviárban, tojássárgájában, borjú és marhahúsban, 100%-os narancslében, csiperkegombában.

Hatásai:

Közreműködik a csontok és a fogak képződésében, szabályozza a kalcium és a foszfor beépülésének arányát. Fokozza az A-vitamin felszívódását.

Hiánya következtében kialakulhat:

Angolkór (rachtis) csontgyulladás (osteomalacia) csontritkulás (osteoporosis) súlyos fogromlás.

Továbbá tudnunk kell, hogy az alacsony D-vitamin szint (kisebb mint 15 ng/ml) szinte minden betegség kockázatát megnöveli, a

  • daganatos megbetegedésekét,
  • szív-érrendszeri betegségeket,
  • magas vérnyomást,
  • agyvérzést,
  • meddőséget,
  • asthmát,
  • időskori macula degenerációt.

Jótékony hatású sclerosis multiplexben, gyulladásos reumatológiai és egyéb atutóimmun kórképekben.

Felnőtteknél a 2-es típusú cukorbetegség és túlsúly kialakulásának kockázatát is fokozza a D-vitamin hiánya. Akiknek alacsonyabb a D-vitamin szintjük, kétszer nagyobb esélyük van depresszióra, és a figyelem, koncentrálóképesség is mintegy 60%-kal hanyatlik a felmérések szerint.

Mire jó?

Csecsemő és kisgyermek korban elősegíti a csontok és a fogak képződését, az ép csontrendszer kialakulását. Időskorban a csontritkulás megelőzésére ajánlott kalcium bevitelével együtt, különösen akkor, ha valaki kerüli a napfényt. Gyorsan romló fogak épségének helyreállításához is szükség lehet rá.

A-vitaminnal és C-vitaminnal együtt szedve megóvhat a náthától. Elősegíti a kötőhártya-gyulladás gyógyulását.

Jó tudni

Zsírban oldódik,  

Általában orvosi receptre kapható, és adagolását érdemes megbeszélni az orvossal. A D-vitamin mennyiségét nemzetközi egységben ( NE) mérik. Szükség lehet D-vitamin pótlásra a nagyvárosokban élő különösen az erős környezetszennyezéssel sújtott területek lakóinak esetében. Ugyancsak több D-vitaminra van szükségük a fogamzásgátló tablettát szedő nőknek, az éjszakai műszakban dolgozóknak és mindazoknak, akiket az életmódjuk miatt napfény ér.

A D-vitamin hatása A-és C-vitaminnal, kalciummal, foszforral és kolinnal ( B8-vitmain) együtt érvényesül a legjobban. D-vitamin nélkül a kalcium nem tud beépülni a csontokba és a fogakba.

A kielégítő vitaminellátottság feltétele a szabadlevegőn, napfényen való tartózkodás naponta minimum 15-30 percig. Téli és késő őszi időszakokban tanácsos a D-vitamint szintetikus készítménnyel pótolni.

A hazai ajánlás napi D-vitamin-bevitelre (NE=Nemzetközi Egység, 1 NE = 0.025 μg D3-vitamin):

  • Csecsemők számára: 400-1000 NE
  • Gyermekek számára: 600-1000 NE
  • Serdülők számára: 800-1000 NE
  • Felnőttek és várandósok számára: 1500-2000 NE

A D3 vitamin túladagolástól való félelem teljesen alaptalan. Éveken keresztüli naponta több mint 10.000 NE D3 vitamin volna képes túladagolást okozni, de ez a dózisbevitel gyakorlatilag képtelenség

Kutyáknak és macskáknak az ételébe ne keverjünk D-vitamint, csak ha az állatorvos ezt külön nem javasolja.

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm