qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A hagymafélék, vöröshagyma, metélőhagyma póréhagyma, fokhagyma és mogyoróhagyma sok értékes fitovegyületet és egészséges élelmi rostot tartalmaznak. Védenek a rák és a szív-érrendszeri betegségek, valamint a székrekedés ellen.

Mi van benne?

Diallil-szulfit

A rák ellen védő fitovegyület, amely általában a hagymafélékben, de leginkább a főzőhagymában található jelentős mennyiségben. A hatását annak köszönheti, hogy a gyomorban növeli a rákellenes hormonok mennyiségét.

Élelmi rostok

A hagymafélék oldható és nem oldható élelmi rostot egyaránt tartalmaznak, ezért segítenek a székrekedés , az aranyér, a magas koleszterin szint és valószínűleg az elhízás ellen is.

Fruktooligoszacharidok (FOSZ)

Különösen a mogyoróhagymában van sok ezekből az emészthetetlen szénhidrátokból, amelyek elősegítik a bélflóra hasznos bektériumának a szaporodását.

Kempferol

A póréhagymában található rákellenes vegyület, részt vesz a rákkeltő anyagok semlegesítésében.

Kvercetin

Ígéretesek azok a kutatási eredmények, amelyek a lila hagymában található antioxidánsoknak a ráksejt szaporodását gátló hatására utalnak, emlő-, bőrrák és rosszindulatú  vérképzőszervi betegségek esetén. Segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségeket.

Lutein és zeaxantin

A póré-és mogyoróhagyma zöldjében találhatók. Egymás hatását elősegítve, erősítve megakadályozzák a sejtpusztulást, amely vaksághoz vagy rákhoz vezethet.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A diallil-szulfit nagy része magas hőfokon elbomlik, ezért a nyers hagyma egészségesebb, mint a főtt vagy a sült. A fitovegyületek a hagyma felaprításakor, vagy szétrágásakor szabadulnak fel.

⇒ alacsony hőfokon olivaolajon fonnyasszunk meg hagymaszeleteket. Szórjuk meg egy kevés cukorral, és pirítsuk aranybarnára. Hús vagy hal mellé kínáljuk vagy szendvicsre is kenhetjük.

⇒ vájjuk ki nagy lila hagymák közepét és töltsük meg fűszeres rizzsel, majd süssük meg azokat, mint a töltött paprikát

⇒ a pizzára ne öntsünk paradicsomszószt, helyette inkább szórjuk meg reszelt sajttal és párolt vörös és mogyoróhagymával

⇒ keverjünk a kenyértésztához pirított vörös vagy gyöngyhagymát, illetve a kockára vágott pirított póréhagymát és apróra vágott kaprot.

⇒ a krumplipürébe keverjünk pirított póré- és mogyoróhagymát

⇒ fonnyasszunk meg, majd áztassunk ecetbe apróra vágott vöröshagymát. A hagymás ecetet keverjük össze olivaolajjal és máris kész a salátaöntet.

⇒ egész almák magházát vágjuk ki, majd töltsük meg pirított hagymával, és sütőben süssük meg. Hús mellé különleges köretként tálaljuk.

Egészséges falatok

Sok ember bevonásával vizsgálták a kvercetinben gazdag ételek, pl. a lilahagyma, hatását. Úgy találták, hogy az ilyen étrendben élők körében alacsonyabb a tüdőrák előfordulása. Azt is kimutatták, hogy a hagymából jobban felszívódik a kvercetin, mint más élelmiszerekből