Halolaj - A leghatékonyabb omega-3 zsírsavak, magas EPA és DHA qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrás:

A halolaj forrása főleg tengeri és egyes édesvízi (hidegvízi) halakból van. Ezen halak húsa többszörösen telítetlen ( más néven omega-3 esszenciális ) zsírsavakat tartalmaz. Ezek a táplálékból elsősorban planktonokból kerülnek be a halak szervezetébe.

A halakban található omega-3 zsírsavak kémiai szerkezetükben különböznek a növényi olajakban levő omega -6 zsírsavaktól és más a szervezetre gyakorolt hatásuk is. Legjobb forrásai: lazac, tonhal, makréla, pisztráng és a tőkehal.

 

Halolaj hatásai:

A leghatékonyabb omega-3 zsírsavak:

  • az eikozapentaénsav (EPA) és a
  • dokozahexénsav (DHA).

A harmadik élettanilag jelentős omega-3 zsírsav az alfa-linolénsav (ALS) .

Ez azonban csak egyes növényi olajokban (például lenmagolaj) és néhány zöld levelű növényben található meg. ( az ALS másképp is hat a szervezetre, mint az EPA és a DHA)

A halolajakban levő telítetlen zsírsavaknak kulcsszerepük van számos élettani folyamatban:

  • szabályozzák a vérnyomást és a véralvadást,
  • erősítik az immunrendszert,
  • közreműködnek a zsíranyagcserében.
  • csökkentik a koleszterin-, és a trigliceridszintet,
  • gátolják a vérlemezkék összecsapzódását,
  • gátolják a vérrögök kialakulását.
  • mérséklik a vér belső súrlódását,
  • javítják áramlási tulajdonságát , ezáltal a keringés és a szövetek oxigénellátását.
  • alkalmazásuk során a vér hígabbá válik.

Mire jó a halolaj?

Valamennyi szív-, és érrendszeri megbetegedések megelőzésére, a zsíranyagcsere javítására alkalmas. Aki halolajat fogyaszt az megelőzheti vagy lassíthatja az érelmeszesedést, mérsékli a szívinfarktus kockázatát.

 

Előnyös magas vérnyomás esetén is. Az omega-3 zsírsavak fogyasztása hasznos cukorbetegeknek elsősorban a szövődmények elkerülése céljából. Azok a dohányosok, akik gyakrabban fogyasztanak halat, ritkábban szenvednek tüdőtágulásban ( emphysema) illetve hörghurutban (bronchitis). Érdemes kipróbálni a szedését pikkelysömörös ( psoriasisos) betegeknek javítja állapotukat.

 

Előnyös még krónikus gyulladások, például reuma tüneteinek enyhítésében, a reggeli ízületi merevség és fájdalom csökkentésére. Az idegrendszer egészséges működéséhez is sok telítetlen zsírsavra van szükség, ezért alkalmazásuk javulást hozhat különböző idegrendszeri betegségekben (pl. sclerosis multiplex). A telítetlen zsírsavak javítják a szem keringését is. Védik, megszépítik a bőrt.

 

Állatkísérleteken az omega-3 zsírsavak adagolásával sikeresen gátolták a mellrák és a vastagbélrák kialakulását.

Amit még érdemes tudni róluk

Aki vérhígító hatású gyógyszert szed, az feltétlenül beszélje meg a halolaj szedését kezelő orvosával, nehogy e két szer együttes alkalmazása túlságosan híggá tegye a vért, belső vérzéshez vezetve. Az omega-3 tartalmú táplálék–kiegészítők szedése akár feleslegessé is teheti a vérhígító gyógyszer alkalmazását, de természetesen ez a vérvizsgálati eredményekkel szükséges alátámasztani.

Aki kiegészítésként telítetlen zsírsavakat juttat a szervezetébe, annak ajánlott az antioxidánsok fogyasztása is, mert az omega-3 zsírsavak különösen érzékenyek a szabad gyökök károsító hatásaira.

 

Pin It on Pinterest

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm