Kálium - fogyáskor csökken a káliumszint, ezért fokozott figyelmet igényel qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

A szükséges Kálium – mennyiséget főleg táplálékkal visszük be a szervezetbe. Normális étrenddel, mint a zöld levelű főzelékfélék, torma, burgonya, paradicsom, dinnye, citrusfélék, banán, napraforgómag, mentalevél napi 2-3 g.

A felesleges kálium mennyiség távozik a szervezetből, de a kálium hiány akár életveszélyes is lehet, ezért oda kell rá figyelni.

Kálium hatásai:

A káliumionok szabályozzák a szervezet vízegyensúlyát ( a nátrium ionokkal együtt) továbbá a szívritmust. ( a káliumionokból a sejtek belsejében van több, míg a nátriumionok koncentrációja a sejteken kívüli térben nagyobb) A nátium és a kálium egyensúlya szükséges az idegek és az izmok zavartalan működéséhez.

Hiánya következtében kialakulhat:

Folyadék felhalmozódás a szervezetben, vizenyő ( ödéma) alacsony vércukorszint (hipoglikémia)

Mire jó?

Bevitelével csökkenthető a magas vérnyomás, segít a salak és méreganyagok kiürítésében, az allergia tüneteinek enyhítésében. Javítja a szellemi teljesítményt, mivel oxigént juttat az agyba.

Jó tudni

A kálium a sejtek belsejében halmozódik fel, csupán 2%-a található meg a sejten kívüli terekben. Szintjét a szervezet összehangolt működése szabályozza, elsősorban a mellékvesekéreg hormonjai vannak rá hatással.

A felesleg a szervezetből a vizelettel és a széklettel távozik. Nagyon fontos a sejtek életjelenségeihez szükséges anyagok sejtmembránon keresztüli szállításában. Kiemelkedő jelentőségű, hogy a hidrogénionok szállítása is a kálium jelenlétéhez kötött, ezért a szervezet sav-bázis háztartásának egyensúlyában is esszenciális szerepet tölt be, mivel képes a pH változásait a szervezet számára kedvező irányba befolyásolni.

​Káliumveszteséget okoz az alacsony vércukorszint (hipoglikémia) a több napon keresztül tartó hasmenés, továbbá a tartós éhezés. Ugyancsak káliumhiányhoz vezet a tartós fizikai vagy szellemi stressz, a rendszeres alkoholfogyasztás, kávézás, sok édesség fogyasztása, vízhajó gyógyszer szedése.

Ennek ellenére a pótlására nincs szükség túl nagy erőfeszítésre, a hétköznapokban, mert a napi étrend segítségével hatékonyan tudjuk növelni a szervezet káliumszintjét. (banán, burgonya, dió, szárított gyümölcsök)

Aki fogyni akar, és szénhidrátban szegény diétát követ ne feledje, hogy ilyenkor nemcsak a kilóit adja le, hanem a kálium szintje is csökken.

 

Mennyi a napi kálium szükséglet

Az egészséges szervezet napi kálium igénye 2 000 -5 000 mg (50-125 mmol). A szoptató kismamáknak ennél többre, 5 100 mg-ra van szükségük.

 

Gyerekeknél az ajánlott bevitel életkortól függően az alábbiak szerint változik:

 

Életkorszükséglet / mg / Nő
0-6 hónap400
7-12 hónap700
1-3 év3 000
4-8 év3 800
9-13 év4 500

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm