qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A káposztafélék a táplálékok királyai, a családjukba tartozó kínai kellel és kelbimbóval együtt. Tele vannak tápanyagokkal, és a betegségek ellen többek között a rákos megbetegedések és szívbetegségek ellen védő vegyületekkel.

Mi van benne?

Antocianinok

A vörös káposztában található antioxidáns festékanyagok védenek a szabad gyökök okozta károsodás ellen.

Béta-karotin

Különösen a kínai kel gazdag ebben  a fontos antioxidánsban: több béta-karotin található benne mint a fejes káposztában. Valószínűleg megakadályozza bizonyos rákos megbetegedések valamint a szív-és érrendszeri betegségek kialakulását.

C-vitamin

A kelbimbóban négyszer annyi C-vitamin található mint a fejes káposztában – egy csészében 97 mg míg a fejes káposztában csak 23 mg. A C-vitamin erősíti az immunrendszert és segít a fertőzések leküzdésében.

Ditioletionok

A szervezet antioxidáns glutationtartalékainak növelése révén védenek a rákkeltő anyagok ellen.

Folsav

Fontos B-vitamin, amely csökkenti a rák előfordulásának gyakoriságát. Véd a fejlődési rendellenességek kialakulása ellen. Csökkenti a szívbetegségek kockázatát.

Golyvaképző szerek

A nyers káposztában előforduló vegyületek gátolják a pajzsmirigy működését. Ezért ebben az esetben, ha pajzsmirigyproblémánk van, mindenképpen kérdezzük meg az orvosunkat, ajánlatos-e nyers káposztát fogyasztani.

Indolok

A daganatok növekedését serkentő ösztrogéneket semlegesíti. Ezzel védenek az emlő- és prosztatarák ellen. A kelkáposztában különösen sok található belőlük.

Izotiocianátok

Ezek a vegyületek az emlő és prosztatarák kialakulásában szerepet játszó hormonok lebontását végző enzimek működését serkentik.

Nem oldható rostok

Segítenek megelőzni a székrekedést.

Szulforafán

Ez a vegyület a glutation nevű antioxidáns termelését serkentő izotiocianát.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A nyers káposzta kiváló C-vitamin forrás. Ha nem nyersen fogyasztjuk, akkor gőz fölött pároljuk esetleg kevergetve süssük, hogy minél több tápanyagot őrizzünk meg.

⇒ csomagoljunk káposztalevélbe a megpárolni kívánt halszeleteket miután jól megfűszereztük turbolyával, tárkonnyal vagy kaporral. A halat húsleves gőzében pároljuk. A párolólébe is tegyünk fűszerekből.

⇒ vágjunk össze kelbimbót és kevergetve süssük meg foghagymával, felaprított mogyorófélékkel, olajos magvakkal, és zsemlekockákkal. Adjuk hozzá a kifőtt tésztához.

⇒ gőz fölött pároljuk a káposzta vagy kínai leveleket, majd tekerjük rá vékonyra vágott répa és paprikadarabokra. Mártogatós szósszal kínáljuk

⇒ süssünk káposztát hagymával és állandó kevergetés mellett adjunk hozzá tört burgonyát. Használhatjuk töltelékként csirke vagy pulykahúshoz

⇒ apróra vágott kelbimbó sárgarépából, piros hasú paprikából és körtéből készítsünk salátát könnyű vinaigrette öntettel.

Egészséges falatok

a káposzta kiváló tápanyagforrás, sütve mint köret, főzve mint főzelék, leves, nyersen is köretként lehet fogyasztani. Kiválóan alkalmas savanyításra, amiből a finom töltött káposzta készül, ami magyar konyha jellegzetes alapját képezi.