qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

Ez a szőrös tojásdad gyümölcs nemcsak  rengeteg C-vitamint tartalmaz, hanem értékes, az immunrendszert erősítő , bizonyos szem – és szívbetegségeket, valamint a rákos megbetegedéseket megelőző fitovegyületeket is.

Mi van benne?

Aktinidin

Az emésztést elősegítő enzim.

C-vitamin

A kivi kivételesen gazdag forrása ennek a nélkülözhetetlen antioxidáns vitaminnak. A C-vitamin véd a szív és érrendszeri betegségek ellen, erősíti az immunrendszert, és segít bizonyos fajta rákos megbetegedések megelőzésében. Antioxidáns hatása révén a C-vitamin egyúttal megakadályozza a szürke hályog kialakulását is.  Egy kiviben kb. 70 mg C-vitamin található.

Élelmi rost

A pektin a szív-és érrendszeri betegségek, valamint a cukorbetegség ellen védő oldható rost. A kiviben vannak még nem oldható rostok is, amelyek segítenek megelőzni a székrekedést.  Egy gyümölcsben 2,6 g élelmi rost van ami a napi szükséglet 10%-a.  Ennek majdnem a fele oldható rost.

Kálium

A kiviben jelentős mennyiségű kálium van, amely a szív zavartalan működéséhez  elengedhetetlen. Ez az ásványi anyag  a vérnyomás szabályozásában is fontos szerepet játszik. Egy kiviben 252 mg kálium van, ami a napi szükséglet 8%-át teszi ki.

Klorofil

Bár nem sokat tudunk ennek a vegyületnek az egészségre gyakorolt hatásáról, feltehetően képes meggátolni a sejtekben bizonyos anyagoknak a DNS-t károsító hatását.

Klorogénsav

Antioxidáns, valószínüleg rákellenes hatással is bír.

Lutein

Fontos karotinoid. Feltételezik, hogy csökkenti a vastagbél a szürke hályog és a sárgafolt elfajulás kockázatát.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A kivi C-vitamin akkor hasznosul a legjobban, ha nyersen fogyasztjuk. Ha hús vagy halsalátához keverjük, azonnal tálaljuk, különben a kiviben található aktinid nevű enzim “megpuhítja” az állati eredetű fehérjét és ettől az étel állaga pépessé válik.

⇒ turmixoljunk össze kivit citromlével, adjunk hozzá ásványvizet és jeget. Kész az egészséges frissítő ital.

⇒ köretet is készíthetünk kiviből úgy, hogy összekeverjük a cikkelyekre vágott kivit uborkával, piros húsú paprikával és egy kevés oliva olajjal. Jól passzol a grillcsirkéhez.

⇒ salátaként keverjünk össze kiviszeleteket feta sajttal, paradicsommal és római salátával. Öntetnek használjunk balzsamecetes vinaigrette-mártást.

⇒ a készen vásárolt paradicsomsalátához keverjünk apróra vágott kivit. Mártogatós szószként vagy akár húsételek mellé is kínálhatjuk.

Egészséges falatok

A kivit meghámozás után fogyasztjuk és akkor a legfinomabb, ha a gyümölcs egy kicsit puha. Lehetőleg műanyag késsel hámozzuk, hogy ne veszísünk C-vitamin tartalmából. Másik módszer, amikor a kivit félbe vágjuk és kanállal kivájjuk a belsejét. A benne levő kis szemeket nem kell eltávolítani.