qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A lencse fehérjében gazdag zsírszegény hüvelyes. Fontos fitovegyületeket, folsavat és jelentős mennyiségű  rostot tartalmaz. Ez utóbbi egynegyede oldható, szívbarát élelmi rost. Vas- és kalciumtartalma sem elhanyagolható.

Mi van benne?

Élelmi rostok

A lencse gazdag nem oldható élelmi rostokban, amelyek csillapítják az étvágyat és gátolják a székrekedést. Az oldható pektin és a növényi mézga csökkenti a vér koleszterin szintjét, és segít a vércukorszintet stabilizálni.. Fél csésze főtt lencsében 7,8 g élelmi rost van, ebből oldható 1,3 g.

Folsav

Egy csésze főtt lencse szinte önmagában is fedezi a napi szükségletet ebből a B-vitaminból, amely nélkülözhetetlen a fejlődési rendellenességek, a rákos megbetegedések, valamint a szív-és érrendszeri megbetegedések megelőzésében.

Izoflavonok

A szívbetegség kockázatát csökkentő és klimax egyes tüneteit enyhítő fitoösztrogének.

Növényi szterolok

A szerkezetüket tekintve a koleszterinhez hasonló vegyületek csökkentik a vér koleszterinszintjét, mivel megkötik a szervezet által termelt és a táplálékkal együtt bevitt koleszterint és akadályozzák ennek felszívódását.

Proteázgátlók

A lencsén kívül más hüvelyesekben is megtalálható vegyületek meggátolják a daganatok növekedését azáltal, hogy a sejtek terjedéséhez szükséges enzimeket blokkolják.

  Szaponinok

A lencsében nagy mennyiségben előforduló vegyületek a bélben megkötik a koleszterint, ezzel megakadályozzák a szív és érrendszeri betegségek kialakulását. A kutatások szerint a rákos megbetegedéseket is megelőzhetik, mivel növelik az immunsejtek számát és gátolják a sejtekben a rákos elfajulást.

Vas

A lencse vasban gazdag. Ez az ásványi anyag nélkülözhetetlen a vérképzéshez, a magzat fejlődéséhez, illetve a szervezet védekezőképességének megőrzéséhez.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A lencsével együtt fogyasszunk C-vitaminban gazdag élelmiszereket, mert ez a vitamin elősegíti a vas felszívódását. Ne főzzük túl sok vízben a lencsét, hogy megóvjuk a B-vitamin tartalmát. A főzőlevet használjuk fel, Az oldható rostok a főtt lencsében vannak jelen, mert a főzés során oldódnak fel.

⇒ főzzük meg a lencsét, pépesítsük foghagymával, joghurttal és frissen facsart citromlével. Mártogatós szószként kínálhatjuk, vagy kenyérre is kenhetjük.

⇒ ha palacsintatésztába főtt lencsét és egy kevés curryport keverünk, indiai stílusú vegetáriánus főételt kapunk.

⇒ saláta készítése: főtt lencsét keverjünk össze citromos öntettel, adjunk hozzá koktélparadicsomot és kockára vágott piros húsú paprikát

⇒ lencseleves készítésénél a víz helyett használjunk sárgarépalevet

⇒ tésztaszószokhoz adjunk főtt lencsét

⇒ a hamburgerbe vagy a fasírthúsba keverjünk főtt lencsét.

Egészséges falatok

A lencsét annyi vízben főzzük, amennyi ellepi. Főzeléket, levest, fasírtot készíthetünk belőle. Ha főzeléket készítünk, adjunk hozzá füstölt húst, tejfölt, mustárt, foghagymát és természetesen hagymát.  Egyesek pirított hagymára teszik a lencsét és úgy öntik fel vízzel, ( sokkal finomabb )