qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A levélzöldségek a mángold a levles kel, a bordás kel, a céklalevél a szareptai mustárlevel és a tarlórépa levele tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, élelmi rosttal és számos fitovegyülettel.

Mi van benne?

 

Béta-karotin

A  levélzöldségekben rengeteg van ebből a szervezetet a káros szabad gyökök ellen védő antioxidánsból. A legtöbb a kelkáposztában található- csészénként 5,8 mg, ami a napi szükséglet 96% -át teszi ki.

Folsav

A levélzöldségek jó forrása ennek a fontos B-vitaminnak, amely megelőzi a fejlődési rendellenességek a rák, illetve a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. A legtöbb a tarlórépa levelében, és a bordás kelben van- egy csészényiben a napi szükséglet 40% -a található bennük.

Indolok

Azt tartják róluk, hogy védenek a hormonfüggő rákos megbetegedések ellen, mivel gátolják az ösztrogén működését.

Izotiocianátok

Részben ezeknek a vegyületeknek köszönhető egyes levélzöldségek markáns íze is. Feltehetően védenek a hormonfüggő daganatokkal szemben, és gátolják a rákkeltő anyagok hatását.

Kalcium

Bár ez az ásványi anyag egyes levélzöldségekben megtalálható, mások azonban, mint pl. a mángold és a céklalevél oxalátokat tartalmaznak, amelyek gátolják a kalcium felszívódását. A vesekőre és a köszvényre hajlamos személyek jobb, ha nem fogyasztanak ilyen zöldséget.

Klorofil

Növényi festékanyag, amely megakadályozhatja az egészséges sejtek rákot megelőző (prekencerózus) elfajulását.

K-vitamin

A véralvadást elősegítő vitamin. Emellett csonterősítő hatása is van. Igen sok található belőle a levélzöldségekben, ezért véralvadást gátló gyógyszert szedő személyek csak keveset fogyasszanak belőle.

Lutein és zeaxantin

Ezekről a karotinoidokról azt tartják, hogy segítenek megelőzni, a sárgatest-elfajulást. A bordás kelben rendkívül sok található belőlük, de a leveses kel is jó forrásuk.

Szulforafán

Akadályozza a rákkeltő anyagok káros hatását.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

Az alma C-vitamin- és glutation tartalmához csak nyers állapotban jutunk hozzá, mert ezek a vegyületek hő hatására lebomlanak. A pektint viszont a főzés során szabadíthatjuk ki a sejtekből. Az alma héjában található oldható rostok és antocianinok akkor gazdagítják étrendünket, ha nem hámozzuk meg a gyümölcsöt.

Egészséges falatok

A főzővízhez adjunk egy kevés oliva olajat, így a levélzöldségek béta-karotin tartalma jobban hasznosul. Főzés közben a folsav kioldódik belőlük, ezért az étel elkészítésekor próbáljuk felhasználni a főzővizet is.