Lutein és más karotinoidok - mire jó, mennyi kell belőle qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Spenót, sütőtök, rebarbara. Jó luteinforrások a paradicsom – kiváló forrása a likopinnak.

 

Hatásai:

A legismertebb karotinoidhoz a béta-karotinhoz hasonlóan a többi karotinoid is antioxidáns hatású. A különféle természetes karotinoidok – béta-karotin, lutein, likopin, alfa-karotin, zeaxantin, kriptoxantin- más-más molekulaszerkezetben találhatók meg a természetben.

Ezek az izométerek különböző tulajdonságúak. Ezért a többféle természetes karotinoid együttes antioxidáns hatása erősebb, mint a külön – külön összetevőké. Ez a szinergizmus.

A lutein különösen a szemre hat jótékonyan. Főleg olyan szembetegségek megelőzésében hasznos, amelyek krónikus megbetegedések (például cukorbetegség ) szövődményeként jelentkeznek. Hatékonyan gátolja a zsírok peroxidációját mind a vérben mind a szemben.

A szervezetünkbe kerülő lutein a felszívódást követően a szem két területén halmozódik fel: szemideghártya (retina) sárga foltnak (macula) nevezett részégen, amely az éleslátásért felelős, valamint a szemlencsében.

A likopin megvédi a sejtmembránt az oxidációtól, így közvetve a ráktól is. Laboratóriumi vizsgálatokban a likopin hatékonyan fékezte a daganatos sejtek növekedését (pl. prosztataráknál)

 

Mire jó?

A szürke hályog az időskori vakságok 50%-áért felelős és háttérben a szemlencse fehérjének összecsapzódása, kiszáradása áll. Ezt a folyamatot gátolja a lutein. Szedésével megelőzheti a szürke hályog kialakulását.

A retina sárga foltján bekövetkező érelváltozások (kapilláris érelmeszesedés) a macula elfajulásához (degeneráció) vezetnek. Ezt a fajta károsodást ugyancsak hatékonyan gátolja a lutein.

A likopin hasznos a rák megelőzésében a szív és az érrendszer védelmében, emellett hatékony a cukorbetegség és szövődményei megelőzésében.

Jó tudni

A lutein antioxidáns hatása nemcsak a szemben, hanem más szervekben is érvényesül. A szürke hályog létrejöttét több tényező befolyásolja, így kialakulásában szerepe van az érős napfénynek, az ibolyán túli (UV) sugárzásnak és a dohányzás.

A lutein a Latin lutea szóból ered, melynek jelentése sárga, azaz egy sárga színű karotionid.

A lutein a szemben, a retinán található sárgafoltban nagy koncentrációban van jelen. Feltételezések szerint a nagy energiájú fénysugarak ellen nyújt védelmet. Számos kutatás bebizonyította az elfogyasztott lutein mennyisége és a sárgafoltban található luteinmennyiség közötti kapcsolatot. Kutatások azt is megmutatták, hogy a sárgafolt pigmentálásának növelése csökkenti az időskori látásromlás esélyeit.

A lutein általában természetes úton kerül be az emberi szervezetbe zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával. Luteinszegény életmódot folytató egyének, vagy rosszul működő emésztőrendszer esetén mesterséges pótlása ajánlott. Bár nincs maximált napi ajánlott mennyiség, túlzott bevitel esetén karotinodermiát okozhat.

 

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm