Melatonin - szükséges a szervezet élettanilag kielégítő pihenéséhez qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrás:

Melatonin az agytörzs területén a tobozmirigyben termelődő hormon. A sötétedés beköszöntével keletkezik az agyban ingerületátvivő szerepet betöltő szerotoninból. Termelése fokozódik, amint csökken a természetes fény mennyisége, és mérséklődik, ahogy hajnalodik és megkezdődik az új nap. Ebből következően az alvás-ébrenlét napszakos ismétlődésének szabályozásában ( cirkadián ritmus ) tölt be fontos szerepet.

Melatonin hatásai:

Melatonin szükséges a szervezet élettanilag kielégítő pihenéséhez. Mint tudjuk, mikor ébren vagyunk, jelentős mennyiségű salak- és méreganyag halmozódik fel a szervezetben, és ezektől csak a bioritmusunknak megfelelő alvás idején tudunk megszabadulni.

Ha az ember semmibe veszi a természet törvényeit, nem akkor és nem annyit alszik, amikor és amennyit kellene, felborul a természetes biológiai ritmusa, elégtelenné válik a melatonin termelés. Ha valaki így él, előbb-utóbb kimerül és korán elöregedik a szervezete. Idősebb korban amúgy is csökken a melatonin termelődése a tobozmirigyben. Ezzel is magyarázható, hogy az öregebbeknek kevesebb alvásra van szükségük és nem is tudnak sokat aludni.

Állatkísérletek alapján valószínűsíthető, hogy a melatonin embereknél is késlelteti az öregedést. Feltételezik, hogy ez a hatás a belső elválasztású mirigyek működésének finom összehangolása révén valósul meg, bár a pontos mechanizmust nem ismerik. Állatkísérletekben a melatoninnal kezelt kísérleti alanyok több mint 20%-al tovább éltek, mint társaik, és a szexuális teljesítményük is jobb volt.

Mire jó a melatonin?

Elsősorban alvászavarok megszüntetésére javasolt. Segíthet azoknak, akik nem tudnak időben elaludni, és azoknak is, akik kevesebbet alszanak a kelleténél. Időskori alvászavarokban szintén jó lehet. Ha valaki több időzóna átlépésével interkontinentális utazást tesz, melatonin szedésével meggyorsíthatja az átállást, az alkalmazkodást a nappalok és éjszakák váltakozásának új rendjéhez. Idő előtti öregedés megelőzése, illetve az öregedéssel együtt járó tünetek mérséklésére is alkalmas lehet. 

Amit még érdemes tudni

Folyamatosan hosszantartó szedése nem javasolt. Alvászavarok megszüntetésére alkalmanként valamint szünetek beiktatásával érdemes fogyasztani.

Sötétben keletkezik, ezért a „sötétség hormonjá”-nak is nevezik. A fény megszűnéséről az információ a retinában keletkezik a melanopszin nevű fotopigmentekben, melyek a 484 nm-es kék fényt érzékelik. Működésük az A-vitaminon alapul. (A lefekvés előtt másfél órával feltett, kék színt szűrő szemüveget szintén használják alvászavar ellen.)

 

Pin It on Pinterest

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm