qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

 

Számos betegség ellen védő fitovegyületeket, E-vitamint, és egyszeresen telített zsírsavakat tartalmaz. Ezek mindegyike segít az érelmeszesedés megelőzésében. Az olívaolaj kedvező hatású lehet a cukorbetegség, reumás ízületi gyulladás, stroke valamint emlő és vastagbélrák esetén is.

Mi van benne?

 

Egyszeri telítetlen zsírsavak

Ha telített zsírsavak helyett ezeket fogyasztjuk, csökken a “rossz” LDL koleszterinszintünk, és a szervezetünkben megnövekszik a “jó” HDL koleszterin szint. Kimutatták, hogy ha valaki főleg ilyen zsírsavak révén jut energiához, annál csökken a reumás ízületi gyulladás, a rákos megbetegedések, valamint a szív-és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázata.

Valamennyi főzőolaj közül az olívaolajban van a legtöbb egyszeresen telített zsírsav. 73%.

E-vitamin

Nem sok táplálékban található meg ez a szabad gyökök ellen védő vitamin, pont ezért az olívaolaj egyedülállóan értékes. Egy evőkanálnyi a napi szükséglet 8%-át tartalmazza.

Hidroxitirozol és oleuropein

Kísérletek igazolják, hogy ez a két antioxidáns fitovegyület egymás hatását erősítve véd az emlőrák, a magas vérnyomás, a baktériumfertőzések a szív-és érrendszeri betegségek ellen.

Ligánok

Az extra szűz olívaolajban található antioxidáns gátolja a sejtekben a rákos elfajulást, és ezzel védenek a vastagbél- az emlő- és prosztatarák kialakulása ellen.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

Az olívaolaj ízét és a benne lévő értékes vegyületeket úgy tudjuk a legjobban megőrizni, ha hűtőszekrényben, vagy hűvös sötét helyen jól záró edényben tároljuk. A hűtőben megdermed, ezért felhasználás előtt időben vegyük ki, hogy visszanyerje folyékony állagát. Ne tároljuk túl hosszú ideig.

Egy kis recept

⇒ csilipaprikát, zöldfűszereket, citrusfélék héját, áztassunk két hétig olíva olajba, majd szűrjük le. Az ízesített olajat tésztafélék és saláták készítéséhez használjuk, vagy pizzára csepegtethetjük.

⇒ sütemények készítésekor más olajfajták, vagy olvasztott vaj helyett használhatunk olíva olajat.

⇒ vaj helyett kenyérrel is ehető

⇒ ne feledkezzünk meg az olajbogyóról sem, amely ugyanolyan jó ízű, és ugyanolyan egészséges összetevőket tartalmaz , mint az olívaolaj. Adjunk összevagdalt olívabogyót a tésztákhoz készített mártáshoz, a salátaöntetekhez, és a ragukhoz. Pizza, vagy kenyér tésztába is tehetünk olívabogyót.

⇒ a palacsintát olívaolajban süssük ki.

Egészséges falatok

Mivel a hő és a feldolgozása csökkenti az olívaolaj tápanyagtartalmát, olyat válasszunk, amely a lehető legkevésbé volt ezeknek a hatásoknak kitéve – extra szüzet, vagy hidegen préseltet.