qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4 qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A spárga különleges csemegének számít, alacsony zsír-és nátriumtartalma miatt remek zöldség azok számára, akik ügyelnek a testsúlyukra. Rengeteg tápanyagot tartalmaz, megakadályozza a szív-és érrendszeri betegségek a rák és egyes fejlődési rendellenességek kialakulását.

 

Mi van benne?

 

B6-vitamin

Az ellenanyagok termeléséhez nélkülözhetetlen, az immunrendszert erősítő vitamin a szervezet energia-háztartásában is jelentős szerepet játszik. Az újabb vizsgálati eredmények arra utalnak, hogy a B6 vitamin a menstruáció előtti feszültséget is oldja,továbbá enyhíti a terhesség korai szakaszában jelentkező hányingert.

Élelmi rost

Az egészséges emésztőrendszernek szüksége van nem oldható rostokra, míg az oldható rostok csökkentik a koleszterinszintet. Egy csésze spárga közel 3 g élemi rostot tartalmaz.

Folsav

A magzat fejlődésében játszik fontos szerepet, mert megakadályozza a velőcső-záródási rendellenességeket. Mivel csökkenti a szívbetegségeket okozó aminosavak , a homocisztein szintjét, a folsav védi a szívet. A rák ellen is hatékony ( alacsony folsav szint esetén, a DNS károsodik, és a sejtekben rákos elfajulás mehet végbe). Egy csészényi spárgában igen sok 263 μg folsav van, ami a napi szükséglet kétharmadának felel meg.

Glutation

Erről az antioxidáns enzimről feltételezik, hogy semlegesíti a rákkeltő anyagokat, és védi a sejteket a szabadgyökök káros hatásától.

Rutin

Ez az antioxidáns flavonoid a szintén antioxidáns C-vitaminnal együttműködve védi az erek egészségét.

Szaponinok

Megakadályozhatják a szív- és érrendszeri betegségeket, mivel megkötik a koleszterint, és megakadályozzák, hogy a bélből felszívódjon.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

Ahhoz, hogy a tápanyagok e tárházának előnyeit miinél jobban kihasználjuk, gőz fölött pároljuk, vagy mikrohullámú sütőben főzzük meg. Ha mégis a vízben főzés mellett döntenénk, spárgafőző edényt használjunk, amelybe beállíthatjuk a spárgákat úgy, hogy a fejük kilógjon a vízből. Ez azért fontos, mert a fitovegyületek többsége feltehetően a növény csúcsában található. 

Néhány tipp

⇒ a spárga fás végeit ne dobjuk el, hanem vízben főzzük puhára, és a B-vitamin gazdag főzőlevet használjuk fel spárga vagy más leves illetve tésztaszósz készítéséhez.

⇒ a megfőzött és összevágott spárgát keverjük össze makarónival és sajttal.

⇒ sokan nem is gondolnák, hogy a spárgát meg is lehet sütni., pedig így jobban megőrzi a B-vitamin tartalmát. Forgassuk a megtisztított spárgát kevés olíva olajba, szórjuk meg parmezán sajttal, majd süssük a sütőbe 220 ° C -on körülbelül 10-20 percen keresztül.

⇒ pürésítsük a megfőzött spárgát ( ehhez a fagyasztott majd felengedett spárga is megfelel) egy kevés tejjel és zöldfűszerekkel és kész a spárgaleves.

⇒ a pizzákra és szendvicsekre tegyünk főtt spárgát

⇒ a klasszikus guacamole (mexikói avokádókrém) kissé módosított változatához vágjunk össze főtt spárgát, adjunk hozzá kis avokádót, majd sóval, borssal, zúzott fokhagymával, tejföllel és citromlével ízesítjük ugyanúgy mint az eredeti guacamolét

Egészséges falatok

A legjobb spárga a friss spárga és sípok legyenek viszonylag karcsúak és egészségesek. Lellenőrizhetjük úgy, hogy   a körmünket finoman mélyesszük a sípba, ha éles, roppanó hangot hallunk, akkor monden rendben van.
A spárgát lehetőség szerint frissen dolgozzuk is fel, hűtőszekrényben maximum 2-3 napot tároljuk, kissé nedves papírba csavarva a végeit.

A spárga remekül tűri a mélyhűtést, így szezonban érdemes akár nagyobb mennyiségre szert tenni, majd tisztítva, esetleg kissé blansírozva lefagyasztani (akár 6-8 hónapon át is tárolhatjuk

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm