qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

Popey, a tengerész kedvence bár valójában nem sok vasat tartalmaz , annál gazdagabb karotionoidokban és más fitovegyületekben, amelyek a vitaminokkal együtt védenek a rák a magas koleszterinszint és egyes szembetegségekkel szemben.

Mi van benne?

 

Béta-karotin

Fél  csésze főtt spenótban 4,4 mg van, ami fedezi a napi ajánlott mennyiséget. Véd a rák és a sárgafolt-elfajulása ellen.

C-vitamin

A sárgafolt -elfajulása az artrózis és a sztók ellen véd.

Folsav

Két csészényi nyers spenótban 116 μg folsav van,  ami napi szükséglet egyharmada. Ez a B-vitamin véd a vérszegénység, fejlődési rendellenességek és valószínűleg a szívinfarktus ellen is.

Lutein és zeaxantin

A spenótban sok van ezekből a karotinoidokból, amelyek együttesen hatva csökkenthetik a ságafolt-elfajulását, a szürke hályog és a vastagbél rák elfajulásának kockázatát.

Növényi szterinek

Feltételezhetően megakadályozzák a rákos megbetegedések és a magas koleszterinszint kialakulását

Oxalátok

Gátolják a vas és a kalcium felszívódását. A köszvényben és a bizonyos fajta vesekövességben szenvedőknek nem ajánlott spenót és más oxalátokban gazdag élelmiszerek fogyasztása

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A spenótot nem szabad sokáig főzni. Legjobb gőzön párolni, vagy keverve sütni, hogy a B-vitaminok ne oldódjanak ki belőle. Viszont a főzésnek köszönhetően a benne található fehérjét, luteint és béta-karotint a szervezet könnyebben hasznosítja. A karotinoidok jobban felszívódnak egy kevés zsír segítségével.

Tippek

⇒ gyors leves: gőzön párolt spenótot pépesítsünk fokhagymával és joghurttal. A tetejére szórjunk mogyoróhagymát.

⇒ pároljuk meg gőzön a spenótot, pépesítsük petrezselyemmel és citromlével. Csirkeételekhez, vagy tésztához mártásként kínálhatjuk.

⇒ krumplipürébe keverjük mentával és vékonyan felszeletelt mogyoróhagymával gőzben párolt spenótot.

⇒ spenótos pestomártá: nyers spenótot pépesítsünk mandulával, fokhagymával, olívaolajjal és parmezán sajttal. Végül keverjük össze tésztával.

⇒ spenótos salátaöntet: gőz fölött pároljuk meg a spenótot, majd pépesítsük  petrezselyemzölddel, bazsalikommal és fokhagymával. Az öntetet ezután ízesítjük olíva olajjal és citromlével.

Egészséges falatok

A fillokinon a K-vitaminnak a leveles zöldségekben található leggyakoribb formája. Különösen sok van belőle a sötét színű zöldségekben, így a spenótban is. A véralvadáshoz és az egészséges csontokhoz is szükség van K-vitaminra. Aki véralvadásgátlót szed, annak ajánlott megkérdezni az orvosát ezeknek a zöldségeknek a fogyasztásáról. Ugyanis, ha túl sok K-vitamin kerül a szervezetbe az gátolhatja a gyógyszer hatását.

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm