193960467857249 qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A lapított alakú úritök, amelyből lámpást készítenek és a többi narancssárga húsú sütőtök – például a makktök és a sonkatök – élén színű és finom ízű zöldségek, amelyek segítenek megelőzni az aknét, szív-és érrendszeri betegségeket, a sárgafolt-elfajulást valamint az elhízást.

 

Mi van benne?

 

Béta-karotin

Különösen az úritök és a sonkatök gazdag ebben a narancssárga festékanyagban, amely segít megelőzni az aknét, a rákos megbetegedéseket, és a sárgafolt-elfajulást. Egy csésze sült sonkatökben 8,5 mg béta-karotin van ami a napi szükséglet másfélszerese.

B6-vitamin

A makktök nagyon sok a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát csökkentő és feltehetőleg antidepresszáns hatású B6-vitmaint tartalmaz. Egy csészényi  0,4 mg-ot, ami a napi ajánlott mennyiség 20%-át teszi ki.

C-vitamin

Hatékony antioxidáns. Megelőzi a szürke-hályog és egyes krónikus betegségek kialakulását. A legtöbb a sonkatökben van, 31 mg egy csészében.

Élelmi-rost

A sütőtökben nagy mennyiségben a káros LDL koleszterinszintet csökkentő oldható rost található. Emellett teltségérzetet keltő, a székrekedést megelőző nem oldható rostot is tartalmaz.

Kálium

A káliumban gazdag étrend segít megelőzni a magas vérnyomást a vesekövet és a stroke -ot. A makktökben és a sonkatökben igen sok található ebből az ásványi anyagból.

Lutein

Az úritök igen gazdag ebben a karotinoidban, amely csökkenti a sárgafolt elfajulás kockázatát, és feltehetően segít megelőzni a szürke hályogot és a vastagbél rákot is.

Magnézium

Jelentős mennyiségű magnézium van az úritökben és sonkatökben. Jótékony hatása van az allergia, asztma, magas vérnyomás és vesekövesség esetén. Enyhíti a menstruáció előtti tünetegyüttes panaszait. A szív és érrendszer egészséges működéséhez is szükség van magnéziumra.

Tiamin

Már egy adag főtt makktökben is jelentős mennyiség található ebből az agyműködést segítő B-vitaminból, amely nemcsak az emlékezetet, de a hangulatot is javítja.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A béta-karotinnak nem árt a főzés vagy a sütés. De ha vízben főzzük, akkor a B-vitaminok kioldódnak a sütőtökből.

Tippek

⇒ adjunk kockára vágott sonkatököt a levesekhez és a ragukhoz.

⇒ a sütőtökpürét fagyasszuk le, így később tej hozzáadásával bármikor könnyű levest készíthetünk belőle.

⇒ a palacsintatésztába keverjünk durvára reszelt sütőtököt

⇒ készítsünk tésztaszószt sütőtök püréből, reszelt parmezán sajttal és különféle zöld fűszerekkel

⇒ rizsből vagy gabonamagvakból készült édes vagy sós ételekbe egyaránt keverhetünk főtt sütőtököt.

⇒ süőtökchutney: főzzük jó puhára a darabokra vágott sütőtököt cukorral, mazsolával, pirospaprikával és más fűszerekkel. Hús és halételekhez kínáljuk.

Egészséges falatok

Sokan vagyunk akik szeretnek improvizálni és sokszor ezek az improvizációk jól sülnek el.  Így keletkezett a  ütőtök-almával, sütőtök pírított tökmaggal, de az én kedvencem a sütőtök mézzel. Ha szereted az édeset, akkor a mézzel sütött tököt okvetlen próbáld ki.

Hogyan véd az immunrendszered

* milyen immunrendszereid vannak

* hogyan tarsd karban az ellenállóképességed

* mit tegyél, ha megtámad egy vírus

You have Successfully Subscribed!

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm