qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4 qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A szójából készült élelmiszerek a fitoösztrogének – (a női nemi hormonhoz hasonló szerepet betöltve kapcsolódik a szervezet ösztrogén receptoraihoz.)  leggazdagabb forrásai. Közéjük tartozik a tofu az edamame (zöldszója) a tempeh (fermentált szójasajt) . Értékes növényi fehérjét, sok oldható rostot és fitovegyületet tartalmaznak.

 

Mi van benne?

 

Béta-szitoszterol

Egyfajta növényi szterol, amelyet még vizsgálnak, hogy képes-e koleszterinszintet csökkenteni és a prosztatamegnagyobbodás tüneteit enyhíteni.

Fitát

A bélben semlegesíti a rákkeltő szabad gyököket.

Genisztein és daidzein

Két hatékony növényi ösztrogén. Ezek az izoflavonok gátolják a csontritkulást azáltal, hogy megakadályozzák a csontok kalciumvesztését, fokozzák a csontsűrűséget és növelik az ásványi-anyag tartalmát. Segíthetnek megelőzni a szív-és érrendszeri betegségeket, a prosztata- és az emlőrák egyes formái.

Ligánok

Antioxidáns hatású fitoösztrogének. Megakadályozzák a sejtekben azokat a kóros elváltozásokat, amelyek az emlő- a vastagbél- és a prosztatarák kialakulásához vezethetnek.

Protázgátlók

A szója egy különleges máshol elő nem  forduló izoflavont tartalmaz, a Bowman-gátlót. Ez gátolja a ráksejtek működését és a bélben a daganatok növekedését.

Szaponinok

Rákellenes és szívvédő tulajdonságú növényi vegyületek. Elősegítik az immunsejtek működését, megakadályozzák, hogy az epesavak a vastagbélben rákkeltő anyagokká alakuljanak, továbbá csökkentik a koleszterinszintet.

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A tofut és a miszót a főzés vége felé adjuk az ételhez, hogy minél jobban megőrizzék fitoösztrogén tartalmukat.

Néhány tipp

⇒ lasagne és sajtos makaróni készítésekor sajt helyett részben használhatunk tofut

⇒ tehéntej helyett édességek készítésekor használhatunk szójatejet.

⇒ a zöld szójababot  (edamame) hüvelyében pároljuk gőz fölött. csak azután fejtsük ki. Adjuk a főtt szójababot zöldségsalátához és gabonafélékből készült ételekhez.

⇒ salátaöntet sárgarépából és miszóból: keverjünk a sárgarépalébe néhány evőkanál miszót, ugyanannyi szezámmag olajat, egy kevés őrölt gyömbért, és wasabi ( japán torma) krémet.

⇒ a hagyományos babból készült ételekhez használhatunk akár szójababot is. Jól meg kell főzni, ami több óráig is eltarthat.

⇒ pépesítsünk egy tofut ( szójasajtot) bazsalikommal, fokhagymával, mandulával és egy kevés parmezán sajttal. A keveréket tésztaszószként kínáljuk.

⇒ kemény tofut vágjunk darabokra, csepegtessünk rá mézet, majd adjuk hozzá a sárga dinnyéből és szőlőből készült gyümölcssalátához.

Egészséges falatok

Az alacsony zsírtartalmú étrend részeként legalább napi 25 g szójafehérje fogyasztása már jelentős mértékben csökkenti a koleszterinszintet.

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm