qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Jellemzője

A hántolatlan gabonaszemek tele vannak fitovegyületekkel és nem oldható rosttal. Csökkentik a rák, a cukorbetegség a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Mi van benne?

 

Béta-glukán

Másfél csészényi zabkása vagy egy csészényi főtt zabkorpa akár 5%-al csökkenti az összkoleszterinszintet.

E-vitamin

E-vitamin szintén egy antioxidáns vitamin, amely csökkenti a rák-, szív-, és érrendszeri, valamint egyes bőr- és szembetegségek kockázatát.

Fitátok

A korpában és a csírában található vegyületek, segíthetnek megelőzni a rákot, a cukorbetegséget, a vakságot, valamint a szív-, és érrendszeri megbetegedéseket.

Flavonoidok

A korpában és a csírában található vegyületek segíthetnek megelőzni a rákot, a cukorbetegséget, a vakságot, valamint a szív- és érrendszeri betegségeket.

Glutén

A búzában, árpában, rozsban  és zabban található fehérje gluténérzékeny embereknél allergiát vált ki.

Lignánok

Az ösztogénekhez hasonló hatású vegyületek. A korpában és a csírában találhatók. Csökkentik a koleszterinszintet. Érdekes módon túl magas ösztrogén esetén gátolják az ösztrogén hatásait, védve ezzel az emlőrák ellen.

Növényi szterinek

A bélben megkötik a koleszterint

Összetett szénhidrátok

Már egy csészényi árpa javította egy felmérésben részt vevő egészséges idős személyek emlékezőképességét. Az emészthetetlen oligaszacharidok csökkenthetik a rák, a cukorbetegség  valamint a szív és érrendszeri betegségek kockázatát.

Szaponinok

A zab különösen jó forrása ezeknek a vegyületeknek, amelyek megkötik a koleszterint, és gátolják a rákos daganatok növekedését.

Szelén

A zabban különösen sok a szelén, egy antioxidáns hatású enzim alkotó eleme. Ez az E-vitaminnal együtt semlegesíti a szabadgyököket.

 

Megjegyzés

hogyan lehet az előnyeit a legjobban kihasználni?

A teljes kiőrlésű gabonafélék kevés vízben főzzük meg, és csak annyira hogy épp megpuhuljanak, különben elvész  a tápanyagtartalmuk.

Egy pár tipp

⇒ a búzatöretet forrásban levő vízben főzzük meg. Használjuk salátához, piláthoz, töltelékhez,levesekhez, fasírthoz.

⇒ főzzünk puhára búza- vagy rozsszemeket és keverjük azokat teljes kiőrlésű búzalisztből készült kenyértésztába.

⇒ a rizspudinghoz rizs helyett használjunk árpát, de így tovább kell főzni.

⇒ pirítsunk meg zabpelyhet ( ez kiemeli az ízét) majd daráljuk meg. A pirított zabpehely lisztből készítsünk süteményeket.

⇒ a hal- vagy csirkeszeletek panírozásához zsemlemorzsa helyett használjunk búzacsírát.

⇒ főzzünk puhára zabpelyhet és pépesítsük. Salátaöntetek készítésekor helyettesítsük vele az olaj egy részét.

⇒ a pizzatésztához vagy a sós sütemények tésztájához keverjünk búzacsírát.

Egészséges falatok

Vendégváró sós falatoknak kitünően megfelel a főszeres magos grissini, amelyhez tönkölybúzát adunk

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm