Vas elejét veszi a fáradságnak, de hiánya vérszegénységet okoz, qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4qt2jk970yvqcecymtv5dom3rxhtjs4

Forrásai:

Vas megtalálható a lisztben, zabpehelyben, babban, spárgában, dióban, őszibarackban, tojássárgájában, vörös húsokban, sertés- és marhamájban, szívben, vesében, nyers kagylóban.

Vas hatásai:

Szükség van vasra a hemoglobinnak, vagyis a vörösvértestek festékanyagának képződéséhez. Ugyancsak elengedhetetlen az izmok vörös festékanyagának (mioglobin) és bizonyos enzimnek a keletkezéséhez.

A vas tehát az élethez nélkülözhetetlen ásványi anyag. A szervezetben jelen levő vastól függ, mennyi oxigén jut el az agyhoz, a szívhez a májhoz, az izmokhoz és a többi szövethez. Szükség van rá a növekedési folyamatokban, fokozza az ellenálló képességet a betegségekkel szemben.

Elengedhetetlen a jó közérzethez, a megfelelő szellemi teljesítményhez, az egészséges bőrhöz

 

Vas hiánya következtében kialakulhat:

Fáradság, szédülés, a szellemi teljesítmény hanyatlása, töredezett haj, repedezett körmök.

Ha vashiány huzamosabb időn keresztül fennáll vashiányos vérszegénység (anémia) alakulhat ki.

Mire jó a vas?

Megakadályozza és gyógyítja a vashiányos vérszegénységet, elősegíti a növekedést, javítja az immunrendszert teljesítményét, elejét veszi a fáradságnak, a kimerültségnek.

Visszaadja a bőr természetes tónusát, Hozzájárul a haj és a körmök egészségéhez

Jó tudni

A szervezetbe jutó vasnak csak a 2-10 % szívódik fel és jut be a véráramba. A férfiak szervezetében általában elegendő a vas, a nők azonban gyakrabban vaspótlásra szorulnak, különösen azok, akiknek túl erős vagy hosszan tartó a menstruációjuk.

A terhes anyáknak kétszeres mennyiségű vasra van szükségük, ezért számukra elengedhetetlen a vaskiegészítés. A csecsemők, a gyermekek, a tinédzser lányok az idős nők és a sportolók 10-50 %-a ugyancsak vashiányos. Gyermekeknél a vashiány általában a következő tüneteket okozza:

♦ romlik a figyelem,
♦ romlik az összpontosító és koordinációs képesség
♦ romlik az iskolai eredmény
♦ csökken az inteligencia

Csökkentik a vas hasznosulását a szervezetben a kávé és a tea hatóanyagai, a tojás fehérjéi és a teljes őrlésű búzában levő fitátok.

A szervetlen kötésű vaskészítmények gyakran gyomorbél rendszeri zavarokat okoznak, ezért előnyösebb a vasat szerves kötésben kelát formájában magunkhoz venni.

Segíti a vas felszívósát a szervezetben a vele együtt bevitt C-vitamin és bioflavonoidok. Romlik a vas hasznosulása a szervezetben reumás betegségek gombás megbetegedések és krónikus herpesz esetén, ezért ilyenkor célszerű növelni a napi vasbevitelt.

Akut baktériumfertőzés esetén ajánlatos felfüggeszteni a vas szedését, mivel a baktériumok ugyancsak vasat igényelnek a növekedésükhöz. A fertőzés leküzdése után folytatható a vaspótlás.

 

Mennyit honnan?

Normál esetben a szervezetben egyensúlyi állapot áll fenn, vagyis pont annyi vas szívódik fel a táplálékból, amennyi a napi veszteség.

A vasat többek között a bőr és a bélnyálkahártya sejtjeinek megújulása során is veszítjük, ennek pótlására is vasat kell bevinnünk a szervezetbe.

Egészséges felnőtteknél a napi vasveszteség kb. 1-2 mg, a táplálékunknak ezért napi 8-10 mg vasat kellene tartalmaznia, mivel abból csupán 1-2 mg tud hasznosulni a szervezetben.

A termékeny korban lévő nők a menstruációs vérzéssel miden hónapban több vért (és ezzel együtt vasat!) veszítenek. Egyes irodalmi adatok szerint esetükben a vasanyagcsere szinten tartására napi 10-18 mg vasbevitel is szükséges lehet.

A várandósok vasszükséglete jelentősen, a korábbi igény többszörösére növekszik, amit táplálkozással már nem tudunk biztosítani. Ilyenkor már szükségessé válik a gyógyszeres vaspótlás.

Honnan pótoljuk

Az étrend-kiegészítők alacsony, 14 mg, vagy annál is csekélyebb vastartalmuk miatt a vashiány kezelésére nem alkalmasak, hiszen a szájon át bevitt vasnak csupán kis része szívódik fel. Ezekben az általában komplex készítményekben továbbá előfordulhatnak olyan összetevők is (például kalcium, magnézium), amelyek a vassal oldhatatlan anyagot képeznek, ezáltal megakadályozzák a felszívódását.

Ha vaspótlásra szorulunk, akkor feltétlenül ellenőrizzük a készítmény elemi vastartalmát: legalább napi 100 mg elemi vas beviteléről kell gondoskodnunk ahhoz, hogy az abból hasznosuló mennyiség ki tudja elégíteni a szervezet szükségletét.

Ajánlott napi bevitel milligramban

GyerekekmgNőkmg
1-3 év79-138
4-81014-1815
19-5018
>518
Férfiakvárandós nők27
9-138
14-1811
>198

Kitűzés a Pinteresten

Ha tetszik az oldal kérlek oszd meg

Köszönöm